Prof. Dr. Murat Müslüman

Hipofiz Adenomları

Hipofiz bezi vücuttaki bulunan birçok hormonun kontrolünden sorumludur kortizon , büyüme hormonları, gebeliği, süt olmasını ve adet dönemlerini kontrol eden hormonları, su ve tuz dengesini sağlayan hormonları kontrol eder. Bu hormonlar vücutta cinsel gelişme, kemik gelişmesi, kas yapımı, stressle baş etme ve hastalıklardan korunma gibi birçok önemli fonksiyona yardım ederler. Hipofiz tümörleri bu normal hormonal işleyişi bozar. Bazı hipofiz tümörleri ise hormon salgılamazlar.

Hipofiz tümörlerinin belirtileri nelerdir?

Birçok değişik türde hipofiz tümörü vardır. Tipine ve özelliklerine göre de belirtileri değişir. Büyüklüğü 10 mm’den küçük olan hipofiz tümörlerine mikroadenoma, 10 mm ve daha büyük olanlarına da makroadenoma denir.
– Prolaktin salgılayan hipofiz tümörleri. Bu tümör cinsel fonksiyonu kontrol eden bir hormon olan prolaktin salgılar. Bu aşırı prolaktin salgısı sonucunda kadınlarda aylık regl kanamalarının durması, ve/veya memelerde süt üretiminin başlaması görülebilir. Erkeklerde baş ağrısı, görme kaybı, iktidarsızlık veya cinsel isteksizlik gibi belirtilere neden olabilir.
– Büyüme hormonu salgılayan hipofiz tümörleri. Daha çok erkeklerde görülen büyüme hormonu salgılayan hipofiz tümörleri bütün hipofiz tümörlerinin yaklaşık olarak %20’sini oluştururlar. Genellikle akromegali hastalığına neden olurlar.. Akromegali ellerin, ayakların ve çenenin büyümesidir. Ayrıca aşırı büyüme hormonu salgılanması yüksek tansiyon, kalp hastalığı ve şeker hastalığını da ağırlaştırabilir.
– Adrenokortikotropik hormon (ACTH) salgılayan hipofiz tümörleri ACTH hormonu böbrek üstü salgı bezlerini uyararak vücudun doğal steroidlerinin yani glukokortikoidlerin salınmasını sağlar. Glukokortikoidlerin aşırı salgılanması Cushing hastalığına neden olur. Bu hastalığın belirtileri kilo artışı, şeker hastalığı, adet düzeninde bozulma, vücutta aşırı kıllanma, cildin kolaylıkla morarması ve yüksek tansiyondur.
– Herhangi bir hormon salgılamayan hipofiz tümörleri. Bu tip adenomlar , görme kaybı ve baş ağrısına neden olabilir. Tümörün yaptığı bası, hipofizden normalde salgılanan hormonların salgılanmasını da engelleyebilir. Bu da ilgisizlik, halsizlik, yorgunluk ve ciltte solukluk gibi belirtilere neden olabilir.

Kimlere Cerrahi Tedavi Uygulanır?

Transsfenoidal Cerrahi ne Demektir?

Burnun tavanında hipofiz bezinin önünde yerleşmiş olan içi hava ile dolu olan bir sinüs vardır bunun adı sfenoid sinüstür. Hipofiz bezine ulaşmak için bu sinüsün içinden burun deliğinden girerek yapılan ameliyattır. Mikroskop ve endoskop yardımı ile tümöre ulaşılarak tümör çıkarılır. Amaç tümörün tamamının çıkarılarak normal hipofiz bezinin fonksiyonlarını korumaktır. Bu her zaman mümkün olmaz. Çünkü tümör bazen göz sinirine ve şah damarına yapışık veya arkasına geçmiş olabilir. Ameliyat burundan yapılır, kafatası açılmaz ancak ameliyatın beyin ameliyatı olduğu unutulmamalıdır.